A textíliák, ékszerek, jelek és felfestések egzotikus kavalkádja valami távolit és misztikusat sugall az érdeklődőknek, közelebbről szemlélve azonban rájöhetünk, az indiai öltözködés ugyanúgy az önkifejezés szimbolikus nyelve, ahogy a magyar népviselet. Mire utal a krisnás öltözet?
Amikor az emberek Krisna-hívőkkel találkoznak, akik hagyományos viseletet hordanak, általában rácsodálkoznak öltözékükre, és vagy elnyeri tetszésüket a hölgyek esztétikus szárija, vagy értetlenül nézik a különös ruházatokat. A Krisna-hívők életében, mint minden, a ruházat is jelentéstartalommal bír, az életvitel mögötti filozófia szimbólumait mutatja, melyekből megismerhetjük az adott személy gondolkodásmódját, hovatartozását. A hívők az ún. vaisnava vagy más néven Visnu-hívő kultúrát követik, azt a védikus rendszert, amely a Védákon, az ősi óind, kinyilatkoztatott szentírásokon nyugszanak, s Legfelsőbbként az Úr Visnut, azaz Krisnát fogadják el.

Szép, mert szimbolikus!
Nem kell messze mennünk sem térben, sem időben ahhoz, hogy példát találjunk a ruházat szimbolikus voltára akár hazánkban is. A magyar tájegységekre tipikus népviselet volt jellemző, melynek adott hímzése utalt arra, hogy hova való az illető – hasonlóan az indiai népviselethez. A lányok által hordott párta például arra utalt, hogy az illető lány még hajadon. Így a Krisna-hívők öltözködése sem lesz már idegen azok számára, akik megismerkednek annak jelentésvilágával.
A vaisnava öltözet a lelki hovatartozást jelzi mások felé, mint ahogy a keresztényeknél a reverenda, a muzulmánoknál a csador vagy a zsidóknál a hosszú pajesz. A Krisna-hívőknek ez azért fontos, mert segít emlékezni a lelki azonosságukra, arra, hogy ők Krisna örök szolgái. Krisna a szentírásokon keresztül üzen arról, hogy mi számára a megfelelő öltözet. Ha valaki ezt az öltözetet viseli, az már arra kötelezi, hogy a vaisnava kultúra etikettjének megfelelően viselkedjen.


A ruházat felvétele előtt fontos a tilak felfestése a testen 12 helyre, mely jelek közül főleg a homlokra felfestett szimbólum a szembetűnő. Ez a jel a két szent folyót (Gangesz és Jamuná) szimbolizálja és a tulaszi nevű szent növény levelét. Emellett a két vonal Krisna lábát is jelenti, a levélforma pedig a lelkeket, ezzel mutatva az Isten és lélek közötti örök kapcsolatot (illetve, hogy a lélek követi Istent, kapcsolódik). E jel felfestése azért is fontos, mert ezáltal a testet Isten templomával azonosítják, mely helyet ad a léleknek. A felfestéskor különböző mantrákat vibrálnak a hívők, emlékezve Isten szent neveire, melynek köszönhetően a hívő finomfizikai szinten (a finomfizikai testet alkotja az elme, az intelligencia és a hamis egó) megtisztul, így tisztább tudattal, könnyebben tud emelkedett dolgokkal foglalkozni tennivalói során.

A férfiak és a nők hajviselete természetesen különböző. A férfiak leborotválják hajukat és csak egy tincset hagynak hátul, melyet szikhának hívnak és arra utal, hogy az illető egyistenhívő. Viccesen azt is szokták mondani, hogy Isten ezen a tincsen keresztül húzza vissza híveit a lelki világba. A nők haja hosszú, középen elválasztott, és általában befonva vagy kontyban hordják. Egyrészt azért, mert a haj nem mindig tiszta (mivel nem szoktuk minden nap megmosni), a másik oka, hogy a szép haj a nőiesség egyik vonzó éke, ezért praktikus, ha csak a nő férje látja azt kibontva. A hölgyek a szárival is befedik fejüket, ami szintén a szemérmességüket mutatja – ez különösen akkor fontos, ha imádatot végeznek a hölgyek.

Ha a férfiak ruháját vizsgáljuk, természetesen egyszerűbb, mint a hölgyeké. Csípő alatt egy nadrághoz hasonlatos anyagot hordanak, a dhotit, mely 4-5 méter hosszú, általában pamut vagy selyem, amit úgy tekernek magukra, hogy a végeredmény egy kellemes viselet legyen. A felső ruházatuk egy ing, melynek neve kurta. A férfiruházatot illetően csak két színnek van jelentősége. A kevesek által hordott sáfrányszín arra utal, hogy az illető cölibátusban él és nem szándékozik megházasodni, míg a fehér ruhát hordó vagy tervezi, hogy valamikor megházasodik, vagy már házas személyre utal. A férfiak olykor szintén hordanak más színű öltözéket, natúr, homokszín természetes vászonanyagokból vagy a dhoti szegélyeként.

A nők a színskála bármelyik színét magukra ölthetik ízlésüknek és hangulatuknak megfelelően. A hölgyek általában szárit hordanak, mely 5-6 méter anyagból áll, esztétikus módon feltekerve, utalva ezzel a női lélek finomságára. A szári eleganciáját és nőies, bájos megjelenésüket számos ékszerrel növelik a nők. A Krisna-tudatú hölgyek abban a tudatban hordják ékszereiket és ékeiket, hogy ezzel Istennek és férjüknek akarnak tetszeni.

A női becsület megőrzését más egyéb jelek is segítik: ha a hölgyek foglaltak, akkor piros pöttyöt festenek a homlokukra, ha pedig már házasok, a hajválasztékukba kunkummal piros csíkot festenek. A haj választékába ékköves láncot is szoktak tenni, melynek neve tiká.

Régebben Indiában a családok ékszerekbe fektették vagyonukat, melyeket a nők hordtak, ha pedig pénzre volt szükségük, eladták azokat. A házas hölgyek kagylóból készült karkötőt is hordanak a csontok erősödésének érdekében, illetve vörös karkötőt viselhetnek korallból, ami pedig a vérképződést, keringési működést és a termékenységet fokozza. Különleges viselet még a bokacsengettyű, illetve a lábgyűrű, amely csökkenti a kéjt.
Krisna-hívők, férfiak és nők egyaránt hordanak tulaszi növényből készült láncot is, kanthi-málát két soros és három soros formában. Aki három sorost visel, jelzi, hogy már avatott hívő, vagyis egy lelki tanítómester elfogadta tanítványának és segíti a lelki életben.

Az öltözködés érdekességeivel a Búcsú Valóság-show sátrában is találkozhattok, ahol bárki felpróbálhatja a dhotit, a szárit, tilakot is festhet magának, hogy pár percig megízlelhesse a vaisnava öltözködés és életmód valódi, esszenciális hangulatát. Tarts velünk!